Vše

Štvanická lávka


Připravil Martin Verner pro INTRO EXTRA – UHPC, 6.2.2025
Foto Alex Shoots Buildings, Petr Tej
156 vidělo         3 se líbí




Na základě vítězného návrhu v mezinárodní architektonické soutěži v roce 2017 byla 28. července 2023 slavnostně otevřena lávka pro pěší, cyklisty a vozidla IZS. Dílo klenoucí se přes Vltavu spojuje nejen pražské čtvrti Holešovice a Karlín, ale také odbočuje na ostrov Štvanice. Lávka je zhotovena z konstrukčního materiálu UHPFRC v mramorově bílém provedení a z důvodu možné povodně má jedno zdvižné pole.





Architektura


Konceptem mostu je prostorová křivka vinoucí se krajinou. Konstruována je jako plynulá cesta vycházející z dynamiky pohybu chodců a cyklistů. Koncepce konstrukce mostu pokorně reaguje na panoráma Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na urbanistický návrh řešení ostrova Štvanice. Je zvolena konstrukce, která se nevypíná do výšky a nebrání chodcům ani cyklistům v pohledech na městskou krajinu. Mostovka je podepřena dvěma nábřežními opěrami, dvěma pilíři na krajích ostrova Štvanice, tak aby do ostrova co nejméně zasahovala, a dvěma pilíři v nesplavném rameni Vltavy. Na Štvanici volně klesá rampa, jejíž půdorysná křivka kopíruje linku hrany ostrova. S ohledem na bezbariérové a plynulé navázání na holešovické straně krajní pole konstrukce vertikálně klesá na úroveň chodníku na nábřeží. Toto pole je navrženo jako vertikálně pohyblivé v místě opěry, kde je umístěn hydraulický pístový mechanismus pro zajištění vertikálního zdvihu až do výše jednoho metru nad úrovní povodně z roku 2002. Při pootočení pole kolem převislého konce u prvního pilíře ve Vltavě jde o zdvih přibližně o tři metry.



Tento článek vyšel v INTRU EXTRA – UHPC, kde najdete i výkresy a detaily Štvanické lávky. Realizaci je věnovaná i samostatná kniha Portrét lávky a psali jsme o ní též v INTRU 22 – Beton.


Architektura mostu využívá minimalistického sochařského tvarosloví. Most je navržen z kvalitního ultravysokohodnotného betonu s rozptýlenou výztuží (UHPFRC, Ultra High Performance Fiber Reinforced Concrete), s povrchem odpovídajícím spíše lesklému bílému mramoru. Most je složen z prefabrikovaných segmentů, které jsou sepnuty pomocí předpínacích kabelů. Součástí konstrukce je i ornamentální bronzové madlo s figurálními prvky v podobě zvířecích hlav na svých koncích od sochaře Aleše Hvízdala. Ve spodní části madla je integrováno osvětlení. Na ostrově Štvanice je u vstupu na lávku umístěna figurální socha Řeka od profesora Jana Hendrycha.





Konstrukce


Hlavní nosná konstrukce mostu je tvořena spojitým železobetonovým nosníkem z UHPFRC s podélným předpětím a příčným řezem ve tvaru H. Jde o dva plnostěnné boční parapetní nosníky s mezilehlou deskou mostovky, která je podporována příčnými žebry. Výrobně a montážně jde o segmentovou mostní konstrukci tvořenou 57 prefabrikáty. Osa mostu je navržena jako kontinuální křivka, vedená směrovými a výškovými oblouky. Pro zjednodušení prefabrikace je tato křivka upravena do plynulého polygonu tak, aby byl každý ze segmentů veden v přímce. Spojitý nosník, jenž spojuje holešovický a karlínský břeh, přechází v boční rampu odbočující na ostrov Štvanice a tvoří tak jednotný celek bez dilatačních spár.





Krajní pole na holešovickém břehu je s ohledem na nutnost dodržení podmínky umístění konstrukce nad hladinou tisícileté vody (Q 2002 + 1,0 m) v případě povodně navrženo jako zdvižné. V místě teoretické polohy nulového ohybového momentu je do konstrukce vložen mechanický čepový kloub, který umožňuje otočit toto pole kolem horizontální osy. Průchozí šíře v hlavním směru je čtyři metry a v místě rampy tři. Spáry mezi segmenty mostu jsou navrženy jako kontaktní, vystrojené smykovými ozuby s proměnnou polohou. Důvodem je postupná změna prostupu předpínací výztuže spárou. Segmenty nosné konstrukce jsou vzájemně spojeny vnitřním předpětím lany se soudržností, které je vedeno uvnitř průřezu lávky. Každý parapetní nosník je předpjatý kombinací čtyř kabelů; v každém z nich je devatenáct lan.





Štvanická lávka
Místo: Praha 7 – Holešovice, Praha 8 – Karlín, ČR
Autoři: Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek
Autoři sochařských prvků: Aleš Hvízdal, Jan Hendrych
Realizační dokumentace: TOP CON SERVIS / Vít Najvárek
Zhotovitel: Skanska / Michal Hrutkai, Michal Kunc, Michal Kořenář, Michal Petrovič, Radim Pokorný
Dodavatel UHPFRC konstrukce: KŠ PREFA Štětí / Lukáš Smrt, Jan Marek, Jan Prchal, Matěj Kukla, Petr Mrzena, Zdeněk Zdvihal, Jorge Luis Gonzalez, Romana Hroudová, Miroslav Kudrna
Klient: hlavní město Praha
Projekt: 2017–2022
Realizace: 2023
Délka: 300 m (plus štvanická rampa 80 m)
Náklady: asi 350 mil. Kč / asi 14 mil. eur
Foto: Alex Shoots Buildings, Petr Tej







Otázky pro Petra Teje





Vaše stavba stojí na krásném místě. Mysleli jste při navrhování alespoň vzdáleně na „jakousi“ budoucí Vltavskou filharmonii a rozvoj čtvrti?


Při zpracování



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků