Škola hliněným centrem

Foto Deed Studio
Vzdělání jako klíč k emancipaci. Nová škola navržená studiem DAAZ Office stojí uprostřed pole na íránském venkově a radikálně přehodnocuje zažitý sociopolitický koncept.
Iniciátorem výstavby nové školy ve vesnici Seyyed Bār, nacházející se asi sto kilometrů severovýchodně od Čahbaháru, byla íránská nevládní organizace Iran-e Man, která společně s místní mládeží staví školy ve znevýhodněných oblastech země. Zadání předcházely měsíce architektonických a sociologických průzkumů, jež měly za úkol pomocí participační metody zjistit potřeby, nedostatky a potenciál vesnice a jejího obyvatelstva, následně je pojmenovat a určit priority.
Škola jako iniciační bod
Výsledkem průzkumu a současně zadáním se stala budova školy, která by měla sloužit všem vesničanům jako komunitní centrum, místo setkávání a učení a rovněž plnit roli dětského koutku, kina, fotbalového hřiště, knihovny i turistické ubytovny. Realizace s velmi omezeným rozpočtem mohla vzniknout díky velkorysým příspěvkům samotných vesničanů. Nedlouho po začátku výstavby se školní budova stala fyzickým i kulturním orientačním bodem, k čemuž pomohlo i zapojení obyvatel do stavebních prací.
Hlavní myšlenkou byla sice od počátku výstavba školy, vedlejším přínosem však bylo zlepšení hygieny ve vsi – díky novému septiku – či založení rukodělné dílny, v níž jsou do pracovního procesu zapojeny především místní ženy. Výrobky se následně prodávají prostřednictvím sociálních sítí, čímž se jednak umořují náklady na stavbu a jednak se financuje provoz centra.
PRÉMIOVÝ ČLÁNEK
Chcete číst dál?
Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.
Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup

o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.

Podobné články
< zpět na přehled článků