Vše

Režné zdivo v moderní české architektuře


Muzeum v Hradci Králové, Jan Kotěra, 1912. Foto archiv Muzea východních Čech v Hradci Králové
Text Zdeněk Lukeš, 15.11.2024
9 vidělo         0 se líbí




Architektura režného zdiva má u nás možná až nečekaně dlouhou tradici. Máme cihelnou gotiku, i když ve srovnání s omítanými stavbami středověkého období je takových památek málo, a to se ještě zjistilo, že některé kostely opravované v 19. století byly původně omítnuty. Z období baroka a klasicismu se stavby z režného zdiva objevovaly hlavně u fortifikací. Jistou renesanci přinesla až druhá polovina 19. století. Inspirací bylo severní Německo, Anglie, Skandinávie nebo Nizozemsko. Stačí připomenout třeba Hlávkův komplex Zemské porodnice na Karlově ve stylu anglické gotiky, obdobně řešený takzvaný Červený zámek v Hradci nad Moravicí či evangelické neogotické kostely (například v Brně, Opavě, Litoměřicích). Pozorný milovník architektury si možná povšiml, že na řadě staveb ve stylu takzvané české renesance, jejichž tvůrci byli Antonín Wiehl, Jan Zeyer nebo Jan Vejrych, se na průčelí objevují partie z neomítaných cihel, většinou žluté barvy. Střídají se s částmi, jež kryje omítka se štukovou dekorací. V poslední čtvrtině 19. století i na počátku století minulého se objevuje řada budov ve stylu takzvané nizozemské renesance. Odborníky na něj byli například architekti Achille Wolf nebo Konstantin Mráček – autor paláce Bellevue na Smetanově nábřeží v Praze. Jednou z největších staveb této doby byla také škola U Studánky v Praze-Holešovicích, dokončená v roce 1904 dle projektu Josefa Zlatníka a označená tehdy za nejkrásnější školní budovu monarchie. Souběžně se režné zdivo uplatňuje i u industriálních staveb – továrních hal, pivovarů, cukrovarů, jatek, železničních objektů nebo také kanalizačních stok. Přitom i autoři těchto děl byli často významní architekti. Svou roli tu jistě hrála praktičnost takových řešení. Přesto lze říci, že budovy s průčelími z červených, žlutých nebo šedých vápenocementových cihel nebyly v těch dobách nijak časté.


Stále totiž u veřejnosti přežíval názor, že správná budova má mít omítku a výraznou štukovou dekoraci. „Nahá“ architektura vyvolávala dojem jisté nedokončenosti nebo příliš připomínala průmyslové stavby. Nic na tom nezměnil fakt, že průčelí to nemusela být nijak fádní – cihelné vazby mohly na průčelí vytvářet různé obrazce, ornament mohl vzniknout



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků