Vše

Pragerův keramický trezor


Pohled z ulice V Botanice, foto Radomíra Sedláková
Připravila Radomíra Sedláková pro INTRO 9 – HLÍNA, 9.7.2025
Foto kolektiv autorů
22 vidělo         0 se líbí




Spojovat keramiku jako architektonický materiál s dílem Karla Pragera není tak úplně obvyklé. Jeho materiály byly vždy orientovány na nejmodernější technologie – ať šlo o ocel, nebo sklo (to nejčastěji) v kombinaci s ušlechtilými kameny. Souviselo to samozřejmě také s typem staveb, většinou oficiálních, až reprezentativních. Budova banky na pražském Smíchově je proto výjimkou.


Pragerovým nejoblíbenějším vnějším materiálem byly lehké zavěšené skleněné stěny (byl obdivovatelem Miese van der Rohe s jeho pojetím fasády jako kůže), v tom měl řadu prvenství, ať už šlo o tzv. boletické panely (poprvé použité na budově Ústavu makromolekulární chemie v Praze na Petřinách v roce 1973), nebo strukturální fasádu, kterou použil na západní straně budovy Národního shromáždění (dnes Národní muzeum) v roce 1973. Architekturu chápal jako prolnutí techniky a výtvarného umění s tím, že stavba má vždy vyjadřovat svou dobu. Keramika pro něj byla materiálem spíše výtvarným a keramické plastiky najdeme jak kolem Národního shromáždění, tak u pavilonů Sdružení projektových ústavů (dnes IPR) v Emauzích či u Matematicko fyzikální fakulty v Troji. Nicméně s keramikou pracoval na fasádách drobnějších staveb, ať to byl kulturní dům ve Veselí nad Lužnicí (dnes se zcela změněným vzhledem), nebo kulturní dům v Březnici (v kombinaci s pohledovým betonem), či kotelna na Albertově.



Článek vyšel v INTRU 9 – HLÍNA.


Jediná a jedinečná


Je však jedna stavba, na níž s keramikou pracoval zásadním architektonickým způsobem a na níž keramický obklad učinil (spolu se sklem) hlavním výrazovým prvkem. Navíc v prostředí, které je tvořeno velmi rozmanitými stavbami od 18. století až do předválečného období (uvažujeme-li o době, kdy Pragerova stavba vznikla, dnes je situace již dovedena až do nejaktuálnější současnosti) a kde keramika není rozhodující. Vytvořil nepochybně jednu z nejvýraznějších staveb Smíchova. Od doby svého dokončení v roce 1991 stále provokuje. Svým tvarem, hmotou, svým urbanistickým začleněním. Dnes patří Komerční bance. Je to jedna z mála budov v Praze, k níž netřeba dodávat adresu – každý hned ví. Stavba jako dokonalý poutač, nikdo si ji nesplete. Je zcela suverénní, ať k ní má kdokoli jakýkoli vztah, je zřejmé, že tato stavba má svou jasnou koncepci. Lze s ní souhlasit nebo ne, ale nelze jí upřít, že přesně ví, jak chce vypadat a co chce vyjádřit.



Pyramidální charakter stavby, pohled z křižovatky mnoha ulic. Foto Radomíra Sedláková

Složitost kontextu


Málokdo zná celou její historii. Karel Prager ji navrhoval ne jako jedinou smíchovskou stavbu. Od roku 1978 se zabýval přestavbou celého Smíchova, tedy území od nádraží Praha-Smíchov až k náměstí Kinských. V urbanistickém řešení se počítalo se vším – s rekonstrukcí, modernizací, stejně jako s bouráním, p



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků