Vše

Měníme svět k lepšímu


František Hanuš, ředitel pražské pobočky společnosti Valbek
Připravily D. Košová, K. Jiroušová, upravila K. Brožová, 5.1.2024
Foto kolektiv autorů
40 vidělo         0 se líbí




Projekční kancelář Valbek byla založena nedlouho po sametové revoluci. Malý tým se postupem času rozrostl ve velkou společnost s mezinárodním přesahem, jež v současnosti nabízí celkem dvacet vzájemně propojených oborů. Příběh této kanceláře netvoří jen soubor realizovaných projektů, stále se rozšiřující portfolio služeb či expanze na nové trhy. Zásadní roli v něm hrají lidé, kteří se na vývoji společnosti významně podíleli. Jedním z nich je i František Hanuš, ředitel pražské pobočky této firmy.


Ve společnosti Valbek jste téměř od jejího počátku. Jak se od té doby oblast projektování proměnila?
Do Valbeku jsem nastoupil v roce 1997 na pozici projektanta mostů. Po zaškolení, které trvalo rok, přišly v Orlických horách povodně a ihned jsme projektovali online. Výkresy a všechny dokumenty jsme posílali faxem na stavbu a během roku se podařilo obnovit většinu mostů, zdí a silnic, což si v dnešní době již nedokážu představit. Technologický pokrok se od devadesátých let minulého století posunul o hodně dál, projektová dokumentace přešla z papírové podoby do digitálního prostředí. Naše firma na to dokázala včas zareagovat a nyní pracujeme na digitalizaci všech dokumentů a také na přechodu do BIM prostředí.


Jak vnímáte růst samotné společnosti? Můžete zmínit alespoň některé, z vašeho pohledu významné historické milníky?
Pro vývoj naší společnosti byly důležité investice do nových technologií. Spolupracujeme s vysokými školami a dalšími institucemi na několika vědeckých projektech a snažíme se zdokonalovat v digitálním prostředí. Naše obory v dopravním stavitelství doplňujeme o vodohospodářské stavby a TZB. V oblasti výzkumu spolupracujeme na 3D tisku a účastníme se projektu na výzkum a vývoj využití UHPC pro hlavní konstrukční prvky inženýrských konstrukcí dopravních staveb. Z tohoto materiálu jsme projektovali několik lávek, například v Hradci Králové u Aldisu, v Lužci nad Vltavou a v Příboře.



Lávka přes řeku Labe v Hradci Králové. Foto archiv firmy


Jaké další projekty bychom našli v portfoliu firmy?
Valbek se zaměřuje převážně na projekty inženýrských a pozemních staveb, z minulosti jsou to určitě úseky dálnic D11, D3, D5 a D8, silniční okruh kolem Prahy a nyní také projekty vysokorychlostních tratí. Projektujeme ale i stavby ve spolupráci s několika architektonickými kancelářemi. Jako příklad bych mohl jmenovat administrativní budovu firmy Konplan s unikátní fasádou z perforovaných lamel se zelenými ostrovy, která v roce 2019 vyrostla na Borských polích v Plzni, nebo novou Trojskou lávku v Praze.



Lávka pro pěší přes řeku Lubinu v Příboře. Foto Pavel Kessa Keller


Valbek má pobočky v Praze, Plzni, Liberci a v Ústí nad Labem, ale také na Slovensku, Ukrajině a ve Švédsku. Vy sám jste zpočátku působil v Liberci, odkud jste přešel na vedoucí pozici pražské pobočky. Jak na to vzpomínáte?
Přechod z Liberce do Prahy byl pro mě velká výzva a zpočátku to bylo hodně vyčerpávající. Získali jsme projekt na výstavbu silničního okruhu kolem Prahy a já jsem převzal koordinaci projektu dvoukilometrové estakády přes údolí Berounky. Tento projekt trval čtyři roky a s kolegy se nám podařilo optimalizovat dopravní řešení tak, že z něj vzniklo vynikající inženýrské dílo. Mostní objekt byl postaven třemi různými technologiemi, část mostu byla postavena na pevné skruži, část na výsuvné skruži a část letmou betonáží. Přestože to pro mě bylo ze začátku náročné, po získání dalších zkušeností a nových kontaktů jsme tu vytvořili skvělý tým. Právě týmová spolupráce je na této práci důležitá. Je potřeba, abyste se mohli spolehnout na lidi, kterými jste obklopeni. Tento obor je velmi specifický a je nezbytné, aby vás ta práce opravdu bavila. Není nic lepšího, než když se vaše projekty, které byly kdysi na papíře, zrealizují, vy se po nich projíždíte a můžete svým dětem říct: Tohle jsme projektovali ve Valbeku.


Dokladem týmového ducha jsou i četné „mimopracovní“ aktivity vašich zaměstnanců, například projekty Uklízíme Česko nebo Sázíme budoucnost. Můžete přiblížit, o co jde?
Cílem projektu Sázíme budoucnost je, aby se zapojila každá pobočka Valbeku v Česku, na Slovensku i na Ukrajině a celkově jsme vysadili alespoň tolik stromů, kolik máme celkem zaměstnanců (přibližně 650, pozn. red.). Jde o smysluplně strávený čas s kolegy a výsledkem je práce, která je vidět. Naši zaměstnanci vědí, že je potřeba dělat něco užitečného pro naše okolí, krajinu, ve které žijeme, měnit svět k lepšímu. Jednou za rok si také navlékneme ochranné rukavice, vezmeme si pytle, objednáme kontejner a jdeme uklízet. Doufám, že se tato tradice ve firmě udrží i do budoucna.


Vedle toho u nás máme i květnovou výzvu Do práce na kole, kterou plníme minimálně na všech pobočkách v Česku. Nejenže tím děláme něco pro sebe, ale současně tím dopomáháme k čistšímu prostředí. Také přispíváme na charitu a vzdělávací projekty, podporujeme sportovní týmy a v březnu 2020, kdy nebyl dostatek ochranných pomůcek pro lékaře a domovy seniorů, jsme na své 3D tiskárně mimo pracovní dobu vyrobili přes 270 kusů ochranných štítů.


Když se vrátím zpět k projekční činnosti, můžete prozradit, na čem aktuálně pracujete?
V současnosti pracujeme na 135 projektech. Jde o projekty jak dopravní infrastruktury, tak pozemních staveb. Jsou to malé i velké stavby nejen na území Prahy, ale po celé České republice. Aktuálně je to například zkapacitnění dálnice D7, tam máme stavby v Panenském Týnci a obchvat Chlumčan. Dále to jsou mostní objekty na D35 na obchvatu Litomyšle a bytové domy TEBAS na Poděbradské v Praze. Také pracujeme na třech velkých stavbách. V Praze je to rekonstrukce Barrandovského mostu, v Brně výstavba městského okruhu v úseku Tomkovo náměstí a Rokytkova a na silnici I/27 je to obchvat Žíželic.



Barrandovský most v Praze. Foto archiv firmy


Jaké plány máte do budoucna?
Do budoucna se můžeme těšit na rozšíření dopravního spojení u terminálu 2 na ruzyňském letišti a také na zahájení výstavby dálnice D11 v úseku Trutnov – státní hranice a dálnice D6 v úseku Petrohrad–Lubenec. Spolupracujeme také na výstavbě vysokorychlostní trati mezi Ústím nad Labem a Drážďany a na jihu Moravy v úseku Modřice–Rakvice. V Praze je to pak výstavba bytových domů pro Central Group a rekonstrukce silnic a mostů pro TSK (Technická správa komunikací, pozn. red.) a kraje.


Brzy vás čeká stěhování do nových prostor. Těšíte se na nové zázemí?
Současný pronajímatel nám nabídl prodloužení nájmu pouze do konce roku 2024, proto jsme se rozhodli hledat nové kancelářské prostory bez dlouhodobého zásahu. Zůstáváme ve stejné lokalitě Prahy 10 a náš pracovní tým je již s novým prostředím seznámen. Do nových prostor se velmi těšíme, kanceláře i společné prostory nám budou ušity na míru a místo je dostupné ze dvou stanic metra i tramvají, v objektu jsou umístěny také podzemní garáže s dostatkem parkovacích míst. Z hlediska dostupnosti a lepšího využití nových prostor je tak pro nás nové zázemí vizitkou a dalším krokem vpřed.


Valbek
www.valbek.cz






FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků