Vše

Betonová šedesátá v Československu


Text a foto Ondřej Beneš, Oldřich Ševčík, 14.8.2024
17 vidělo         0 se líbí




Architektura šedesátých let 20. století se u nás během poslední doby stala módou. Ke „zlatým šedesátým“, která byla v období normalizace zatracována a v devadesátých letech díky překotnému vývoji odsouzena k zapomnění, se nyní vracíme se stále větším respektem. Snad je to dáno větším časovým odstupem.


Generační proces


Vztahem k minulosti si jednotlivé generace vytvářejí také vztah k sobě samým, a tím i k perspektivě. K tomu, v čem vidí budoucnost architektury. V takovém pomyslném klíči – pochopení hodnot petrifikovaných do architektury šedesátých až osmdesátých let – se tentokrát již pohybuje generace nová, nastupující po zlomové události roku 1989. To, že se tento proces může odehrávat v podmínkách svobodné společnosti, neznamená, že se stal snadnějším. Příkladem budiž hrozící destrukce havířovského nádraží nebo budovy Transgasu, s níž se lze identifikovat, nebo proti ní zdůvodněně protestovat; dalším je souhrn událostí kolem již zbořeného hotelu Praha. Tyto případy vypovídají o složitostech toho, co generační vyrovnávání se s minulostí obsahuje.


Postbudovatelská reflexe


Šedesátá léta české a slovenské architektury, ať již jsou přeceňována, nebo nedoceňována, k nám promlouvají svým optimismem, všepronikající výtvarností (generační signum) a – jak se stále více zjišťuje a uznává – pevnými kořeny vlastního postupného vývoje a schopností svébytně (na rozdíl od realizací let devadesátých) strávit podněty evropské a světové architektury a pracovat s nimi.


V českém prostředí dochází po mezihře tzv. sorely k rychlému osvojování si nových stavebních technologií a hledání nového estetického výrazu staveb. Karel Prager u Ústavu makromolekulární chemie AV ČR jde za vizí „krásné stavby“ a těží z možností závěsné stěny. Probíhají pokusy s hromadnou panelovou výstavbou; na pořadu dne jsou experiment, hledání, sterilita i selhání. V podtextu se vynořuje téma cest, východisek z upadajícího mezinárodního stylu. Používané materiály slouží k jiným než striktně funkčním účelům.


Beton, jeden z mimořádně důležitých materiálů, se používá nejen pro své stavebně-technické kvality, ale i pro výtvarné možnosti využívající jeho plasticitu – v ploše i prostoru. Charakteristické se mj. stalo Le Corbusierovo použití betonu jako vyjádření existenciální úzkosti po druhé světové válce, které našlo svůj výraz i u nás (jako protiváha nadšen



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků