Deset křídel stavby v budapešťském podzemí
Foto Tamás Bujnovszky
Tamější metro je nejstarší na evropském kontinentu. Jeho pětikilometrová trasa byla otevřena v roce 1896. Dřív byla podzemní dráha postavena jen v Londýně (1863). Nová linka metra s označením M4 byla v Budapešti zprovozněna 28. dubna 2014. Vzhledem k její architektonické kvalitě se výsledek jeví inspirativním zvlášť ve chvílích, kdy se v pražském prostředí diskutuje i o možnosti vybudovat trasu D pražského metra bez stanic a jejich realizaci pak řešit s majiteli budov a pozemků nad ní až dodatečně.
I když v době projektování trasy – tedy v devadesátých letech – byly prvořadé inženýrsko-technologické aspekty, architektonická soutěž uzavřená v roce 2004 umožnila také uplatnění těch architektonických. Neustále se navracela otázka, nakolik mají být stanice dané trasy jednotné, do jaké míry mohou být originální a zda musejí navazovat na architektonické prostředí na povrchu či nikoli. Hotové dílo je hmatatelnou, názornou a průchozí ilustrací toho, co si o tom myslí skupina projektantů: vznikl komplex staveb, ve kterém deset křídel – deset stanic – promlouvá příbuzným jazykem, ale přitom má každé z nich osobitý charakter.
PRÉMIOVÝ ČLÁNEK
Chcete číst dál?
Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.
Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup
Sdílet
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.
Podobné články
< zpět na přehled článků