INTRO cookies

Kliknutím na Povolit vše nám umožníte použití cookies pro funkční, analytické a marketingové účely na tomto zařízení. Kliknutím na Nastavení cookies můžete sami určit jaké cookies je možné zpracovávat. Více informací o tom co jsou cookies a jak je zpracováváme naleznete zde - více informací




Povolit všeNastavení cookies
Vše

Deset křídel stavby v budapešťském podzemí


Text Zoltán Erő, Karolína Vojáčková, 1.11.2024
Foto Tamás Bujnovszky
9 vidělo         0 se líbí




Tamější metro je nejstarší na evropském kontinentu. Jeho pětikilometrová trasa byla otevřena v roce 1896. Dřív byla podzemní dráha postavena jen v Londýně (1863). Nová linka metra s označením M4 byla v Budapešti zprovozněna 28. dubna 2014. Vzhledem k její architektonické kvalitě se výsledek jeví inspirativním zvlášť ve chvílích, kdy se v pražském prostředí diskutuje i o možnosti vybudovat trasu D pražského metra bez stanic a jejich realizaci pak řešit s majiteli budov a pozemků nad ní až dodatečně.


I když v době projektování trasy – tedy v devadesátých letech – byly prvořadé inženýrsko-technologické aspekty, architektonická soutěž uzavřená v roce 2004 umožnila také uplatnění těch architektonických. Neustále se navracela otázka, nakolik mají být stanice dané trasy jednotné, do jaké míry mohou být originální a zda musejí navazovat na architektonické prostředí na povrchu či nikoli. Hotové dílo je hmatatelnou, názornou a průchozí ilustrací toho, co si o tom myslí skupina projektantů: vznikl komplex staveb, ve kterém deset křídel – deset stanic – promlouvá příbuzným jazykem, ale přitom má každé z nich osobitý charakter.


O řadě zásadních otázek bylo rozhodnuto už před architektonickými soutěžemi. Dané bylo vedení trasy, rozdělení stanic, dokonce i jejich přesná poloha. Daný byl i požadavek boxové výstavby stanic a systém povrchových spojení vycházející z jejich rozmístění. Architekti-projektanti hledali v rámci těchto omezení architektonické možnosti a prostředky k formování



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků