Vše

Montessori školka v Klecanech


Kristýna Brožová, 30.7.2021
Studio Flusser
294 vidělo         0 se líbí




Na malé trojúhelníkové parcele v Klecanech nedaleko Prahy vznikla v roce 2019 mateřská škola. Autoři projektu ze studia No Architects navrhli ve spolupráci s Barborou Jelínek a Martinem Hlusičkou takzvané připravené prostředí, tedy prostor vytvořený podle jednoho z principů montessoriovské pedagogiky.


Atypický pozemek se nachází uprostřed rozsáhlých rozvojových ploch, budovu mateřské školy doplňuje i menší kulturní centrum. Klienti školku postavili prakticky vlastníma rukama a dále ji vedou, spravují a pečují o zahradu i dům.











Kouty uvnitř i vně


Jedním z cílů montessoriovské pedagogiky je vytvořit dětem takzvané připravené prostředí, tedy takové, kde se mohou svobodně pohybovat a realizovat a které je motivuje a láká k učení. Vyznačuje se rovněž barevnou i věcnou střídmostí a absencí křiklavých hraček či motivů. Prostor bývá uspořádán do koutků, v nichž se často odehrávají takzvané skutečné aktivity: děti pracují na skutečném ponku, zatloukají skutečným kladivem skutečné ostré hřebíky, vaří ve skutečné kuchyňce s plnohodnotným dřezem, sporákem a troubou, skutečně pečují o rostliny na zahradě a podobně. Mezi aktivitami si svobodně vybírají a rozvíjejí své vnitřní motivace podle individuálních potřeb.











Koutky v mateřské škole v Klecanech však nejsou jen symbolické, ale jsou skutečně umístěny v koutech, které se propisují z interiéru do exteriéru, kde vytvářejí své negativní obrazce – koutky v zahradě. Cílem architektů bylo vytvořit i na limitovaném pozemku členité prostředí tak, aby samo o sobě podněcovalo zájem dětí a pomáhalo jim vnímat svět – včetně světa architektury – jako něco nesamozřejmého, hodného přemýšlení.











Návrh byl vytvořen na trojúhelníkové parcele stavebního dvora, zčásti vylité betonem a ze všech stran obklopené silnicemi. Přes jižní část pozemku vedl obecní kanalizační řad, přes východní stranu veřejná technická infrastruktura. Jednu ze tří silnic se nakonec autorům podařilo proměnit v pěší cestu a díky neprůhlednému oplocení udržet vlastní kontext v (zatím) nedostavěné periferii obce. Zároveň dokázali na pozemku zachovat košatý topol.


Školka v přízemí, kulturní centrum v patře


Zatímco mateřská škola se nachází v přízemí domu, patro se samostatným vstupem a multifunkčním sálem je vyhrazeno pro administrativu, poradenství a řadu aktivit pro dospělé, jako je cvičení a podobně. Mateřská škola tak od počátku slouží jako malé kulturní centrum a lze předpokládat, že její role se v souvislosti se zastavováním dalších rozvojových ploch v okolí bude nadále vyvíjet.












Situace



Půdorys



Fasády


Montessori školka


Místo: Klecany, Česká republika
Autor: No Architects / Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková
Spoluautor: Barbora Jelínek, Martin Hlusička
Klient: Mateřská škola Astra
Projekt: 2012–2018
Realizace: 2019
Zastavěná plocha: 182 m2
Hrubá podlahová plocha: 356 m2
Užitná plocha: 297 m2
Plocha pozemku: 718 m2
Foto: Studio Flusser


www.noarchitects.cz


S využitím podkladů poskytnutých autory stavby a držiteli autorských práv připravila Kristýna Brožová.






FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků