INTRO diskurz No. 5: Fráze

Tereza Šváchová začala psát své newslettery v srpnu 2023. Její úvahy o tématech, která hýbou světem architektury nebo kterým by naopak měla být věnována pozornost, můžete měsíc co měsíc číst ve svých e-mailových schránkách. Protože nám přišlo škoda, aby tato zamyšlení končila kdesi v hlubinách kyberprostoru, řekli jsme si, že je budeme pravidelně zveřejňovat na našem webu. Budou k nim tak mít přístup i ti, kdo se k odběru newsletteru přihlásili třeba teprve včera. Zajímá vás, o čem Tereza psala ve svém pátém newsletteru z prosince 2023?
Milí čtenáři,
tento newsletter připadá na první adventní neděli, která jako každý rok přišla nepochopitelně brzy. Proto jsem se trochu zarazila, když jsem si uvědomila, jakému tématu jsem se v pátém INTRO diskurzu chtěla věnovat původně. Aniž vám ho prozradím, odložím ho prozatím na vhodnější dobu a zvolím jiné, odlehčenější, kterým se ale střelím do vlastní nohy.
Všimla jsem si, že architekti ve svých autorských zprávách často používají stejná nebo velice podobná slovní spojení, kterými přitom popisují pokaždé jiný dům. A já to dělám také.
Každý týden připravuji pro náš web INTRO HOUSES článek o jednom rodinném domě. Vychází vždy v pondělí ráno. Mimochodem letos v létě jsme vydali i papírové číslo věnované INTRO HOUSES, kde v úvodním slově píšu o tom, proč a jak domy na web vybíráme. A tak následující zamyšlení vztáhnu na autorské zprávy popisující právě rodinné domy, jelikož těch přečtu nejvíce.
V životě se snažím udržovat si alespoň minimální systém a propisovat ho i do způsobu své práce. To znamená, že článek připravuji ideálně v pravidelných týdenních intervalech. Občas se mi ale hodí napsat více článků naráz, „do zásoby“. To jsou momenty, kdy si uvědomím, že architekti ve svých textech s velkou oblibou používají stále se opakující slovní spojení. Pravda je, že nejde o vyprázdněné fráze, ale o obecně platné definice toho, jak by měl vypadat ideální rodinný dům. Proč ale architektura dokáže ve své formě najít nekonečno odpovědí na jevy, které v textu vyjadřujeme stále stejnými obraty? Pokud by autorské zprávy nebyly doplněny o obrázky a plány, nevypadaly by všechny domy v našich představách dost podobně?
Tento text beru jako sebereflexi a budu se snažit myslet na něj pokaždé, když budu psát další článek nebo svou autorskou zprávu, abych se podobných frází vyvarovala. Jako příklad jsem vybrala tyto:
Dům je citlivě zasazen do terénu / respektuje okolní prostředí / dobře zapadá do kontextu.
Touto frází se obvykle architekti snaží vysvětlit, že dům na pozemku bere ohled na vzrostlou zeleň, jeho forma je přizpůsobena například svažitosti terénu, do kterého bývá dům často zčásti zapuštěn, nebo že – v případě městské zástavby – návrh vychází z důsledné analýzy okolní zástavby, tedy z velikosti její hmoty či tvarosloví fasád. Otázkou zůstává, zdali má nový zásah do kontextu opravdu zapadat, nebo z něj spíše vycházet.
Dům je sochařsky tvarovaná hmota.
Přiznám se, že toto je zřejmě spojení, které s největší oblibou používám já sama. Nevím, kde jsem k němu přišla, ale chci tím zdůraznit, že dům není banální kostkou (ač i ta má neoddiskutovatelné přednosti). Je to návrh, kde jsou patrné autorovy ambice vytvořit nejen funkční celek, ale i dům s uměleckou hodnotou.
Díky velkorysému prosklení prostupuje domem maximum denního světla.
Výrobci oken nám architektům vložili do rukou dnes již prakticky neomezené možnosti. A přidali i nízké hodnoty součinitele prostupu tepla. Malá okénka severočeských roubenek mají jistě své kouzlo, ale ve finále stejně všichni chceme mít v obýváku velký zarámovaný obraz krajiny (ano, právě teď jsem k vysvětlení jedné fráze použila frázi další). A tak navrhujeme rozměrná prosklení.
Při návrhu byl kladen důraz na vizuální propojení interiéru s exteriérem.
Toto souvisí s předchozím. Ven dnes nevstupujeme jen dveřmi, procházíme i oknem. Navíc se ze zahrady nebo z terasy na část roku stává další místnost, a tak zatímco kolem domů stavíme vysoké zdi z betonových tvárnic, interiér s exteriérem propojujeme.
Interiér je vzdušný a prosvětlený.
V současných rodinných domech prakticky neexistuje jiný než vzdušný a světlý interiér.
Dispozice dokážou reagovat na měnící se potřeby uživatelů.
Moci si v čase a prostoru bez větších obtíží upravovat interiér svého domu či bytu je rozhodně praktické. Vlastně by mě bavilo, kdyby architekti prezentovali své projekty po takových přestavbách znovu.
Důraz byl kladen na udržitelnou architekturu s použitím lokálních materiálů.
Využívání lokálních dodavatelů je nejen ekologicky adekvátní, ale má bezesporu i řadu praktických výhod. Otázkou zůstává, jestli nějaké odvětví stavebnictví umí být ekologické a udržitelné natolik, aby bylo vhodné to zdůrazňovat.
Ideální rodinný dům
V úvodu textu jsem nastínila, že se tyto opakující se fráze dají vztáhnout téměř na jakýkoli současný dům určený k bydlení. A že je tedy zřejmě možné z nich vysoustružit podobu ideálního rodinného domu. Abych svou domněnku potvrdila, vzala jsem si na pomoc AI nástroj Dall-e, kterému jsem zadala úkol vygenerovat návrh domu přesně podle uvedených slovních spojení. Vypadá takto ideální současný rodinný dům? Výsledek posuďte sami:
K odběru newsletteru se můžete přihlásit ZDE nebo zakoupením předplatného INTRA. Z odběru newsletteru se můžete kdykoli odhlásit.

o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.

Podobné články
< zpět na přehled článků