Zpráva z Barcelony
Foto archiv autorů
Bienále světové architektury není jen v Benátkách. Na přelomu září a října 2018 se v Barceloně konalo desáté Bienále krajinářské architektury.
Koncept bienále se ustálil na jednoduché a silné myšlence. Každé dva roky jsou porotou vybráni finalisté mezinárodní ceny Rosa Barba Prize. Každá oceněná stavba je představena autory a profesionálním filmovým dokumentem.Na výzvu organizátorů bienále jsme zaslali do soutěžní přehlídky realizaciparku 4Dvory. Náš projekt se stal součástí výstavy a my jsme se účastnili konference.
První den proběhly přednášky směřované k aktuálnímu dění v krajinářské architektuře na světové scéně. Následovaly dva dny příspěvků, které si připravili členové poroty a architekti-finalisté. Porota byla složena z praktikujících architektů, profesorů předních světových univerzit i teoretiků historie umění a vývoje krajiny jak městské tak volné. Rezonovala tu odpovědnost za stav naší planety v globálním měřítku. Tato odpovědnost krystalizuje velmi lokálně a je daná vytrvalostí, kvalitou a poctivostí přístupu ke konkrétnímu místu. Začíná se vytrácet tzv. mezinárodní styl a důraz je kladen na jedinečnost místa. Architektura a krajinářská architektura tak představuje jeden nedílný vzájemně se doplňující celek. Oslovila nás myšlenka profesora Younga Rui z čínské univerzity v Tsinghua, přirovnávající architekturu ke dvěma motýlím křídlům. Jejich krásu můžeme obdivovat až ve chvíli, kdy obě křídla jsou rovnoměrná, silná a funkční. I tato myšlenka je variací na podobnou či základní definici architektury od Vitruvia.
Letošní vítěz i finalisté jsou nejlepšími příklady, které vyvrací nesmiřitelnost dvou principů - přírodního a vystavěného prostoru. Hlavním vítězem se stala přirozená, a uznejme i dočasná, intervence schodů na kráter Saxholl od architektů Landslag ehf Þráinn Hauksson v přísně střeženém islandském národním parku. Cenu účastníků konference získal nově postavený Linear Park Ferrocarril de Cuernavaca od Gaeta Springall Architects. Čtyři a půl kilometrová linie prostoru kolem železnice, která striktně rozdělovala dvě chudé čtvrti mnohamilionového Mexico City, je dnes živým, pulsujícím místem. Hlavní role krajinářského architekta zde byla naplněna. V dnešní době roste zájem o sounáležitost a dialog s krajinou. To platí jak pro schodiště na kráter sopky nebo park v Mexico City, tak pro další realizace krajinářských staveb představených na bienále.
Součástí programu byla setkání se studenty architektury, jejichž školy se v rámci bienále dočkaly samostatného ocenění. Letos jej získala škola architektury a krajinářské architektury v Edinburghu. Z úrovně vystavovaných studentských prací jsme byli nadšeni.
Poslední den byl vyhrazen pro exkurze účastníků po krajinářských stavbách Barcelony, měli jsme tak možnost vidět realizace parků, náměstí, ulic a nábřeží. Prožitá zkušenost a zářijové demonstrace(za samostatnost Katalánska – pozn. red.)v Barceloně pak naše vnímání veřejného prostoru jen prohloubila. Vždyť od řecké Agory je náměstí kolbištěm dějin.Potvrdilo se nám, že veřejný prostor není hra, ale vážné téma.
Manifest
Inspirativní a osvěžující zážitek z Barcelony nás povzbudil k další práci a především na rozvíjení Manifestu krajinářské architektury, který jsme s kolegy architekty Susanne Spurnou, Tomášem Jiránkem a Jakubem Chvojkou vydali v roce 2017. Co tomu předcházelo?
V roce 2007 se shodou mnoha okolností setkalo náspět krajinářských architektů. Naše odlišné nazírání na téma české krajiny bylo vzájemně inspirující. Přes rozdílnost osobností jsme vzájemnou diskusí docházeli k obdobným závěrům. Zásadním krokem pro nás všechny bylo zavedení jednotného názvu vlastní profese – oboru krajinářská architektura. Neboť jen známe-li své jméno, dokážeme ho smysluplně naplňovat obsahem.
Název se podařilo prosadit na půdě mateřské organizace České komory architektů. Později jsme iniciovali reedici knihy Christiana Norberga Schulze Genius loci – onoho zásadního díla, které architekturu velmi úzce propojuje s místem a vysvětluje její významy. Přirozeným vývojem věcí, neustálým dialogem nad hodnotami, jsme začali pracovat na Manifestu krajinářské architektury. Postupně jsme zjednodušovali teze a snažili se dostat k podstatě. Skrze níže uvedené myšlenky během sedmi let vykrystalizoval manifest:
CESTA JE ARCHITEKTURA
SILNICE NENÍ CESTA
STROM JE CIHLA
ALEJ JE STAVBA
ZAHRADA JE POKOJ
NÁMĚSTÍ JE KRAJINA
KRAJINA NENÍ PŘÍRODA
MANIFEST KRAJINÁŘSKÉ ARCHITEKTURY
- Krajina je bytost, která formuje člověka. Matka, otec, krajina.
- Krajina bez lidí přestává být krajinou – vztah se vytrácí – stává se přírodou. Příroda se proměňuje v krajinu tvůrčím setkáním s lidmi.
- Krajina je jedna – i město je krajinou. Krajinu nelze pomíjet, vyhnout se jí. Lidé krajinu bytostně potřebují.
- My však s krajinou zacházíme jako s podložkou, zdrojem surovin, pouhou tapetou. Její tvář zrcadlí náš pravdivý vztah k domovu – domu, vesnici, městu, kraji. Zmizely cesty a s nimi i lidé. Ztrácíme vztah k místu. Krajina se mění v životní prostředí.
- Všudypřítomné dekorování popírá vztah k místu, ničí koncept i detail. Vizuální a informační smog vede k laicismu a zlehčování smrtelně vážných témat. Vyzýváme k renesanci vztahu k obydlí, půdě, vodě, stromům.
- Překladatelem vztahů mezi lidmi a krajinou je krajinářský architekt, ve světě „LandscapeArchitect“, „Landschaftsarchitekt“, „Architectedupaysagiste“, „Arquitectodelpaisaje“. Východiskem je vidět krajinu, volnou i městskou, jako bytost a vést s ní dialog.
- Krajina je bytost.
Sdílet
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.
Podobné články
< zpět na přehled článků