Vše

Prodloužená výstava v CAMPu přenese návštěvníky do roku 2025


Text a foto CAMP, 11.11.2025
34 vidělo         1 se líbí




Kolejová doprava zažívá ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava v Centru architektury a městského plánování s názvem „Praha zítra? Propojené město“ ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu – do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů. Jak plánované změny kolejové dopravy ovlivní každodenní život v české metropoli?


Expozice v Centru architektury a městského plánování (CAMP) nazvaná „Praha zítra? Propojené město“, která potrvá až do 21. prosince 2025, přibližuje, jak nové koleje ovlivní tvář města i jeho fungování. „V roce 2050 bude kolejová doprava trendovým a preferovaným, nikoli záložním dopravním prostředkem. Prostě proto, že bude ještě rychlejší a spolehlivější a také dostupnější. Pracujeme a spolupracujeme na tom už dnes,“ říká první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.


VRT, rozvoj tramvajové sítě i nová linka metra


Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí Prahu s Evropou ze tří směrů – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Na těchto tratích pojedou vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Cesta z Ústí nad Labem na pražské hlavní nádraží tak potrvá jen 26 minut. Metro D zajistí obsluhu západní části jižního sektoru města, kde bydlí přes 150 tisíc obyvatel, a spádového území Středočeského kraje. Cestující budou vozit moderní lehké vlakové soupravy s plně automatizovaným provozem bez strojvedoucího.





„V Praze už teď stavíme metro D, tramvajový okruh a nové tramvajové tratě, které chceme po obvodu města propojit tramvajovým okruhem. Už teď máme v ruce povolení na tramvajové tratě Počernická, Malovanka–Strahov, Olšanská–Habrová, Libuš – Nové Dvory a Muzeum. Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěžíme spolu se Středočeským krajem, je srovnatelná s tou na nákup stíhaček F-35. Pražská MHD je klenotem města, který se ještě více vybrousí,“ upřesňuje Zdeněk Hřib.


Rozvoj tramvajové sítě, která má už dnes 150 kilometrů a ročně přepraví 368 milionů cestujících, zajistí obsluhu nových městských území, nahradí soustředěné autobusové stopy a pomůže redukovat produkci CO2. Modernizovaná železniční trať na Kladno zvládne v nejvytíženějších úsecích přepravit až 50 tisíc cestujících denně. Její nová odbočka na Letiště Václava Havla Praha zajistí pohodlný přestup přímo z terminálů na kapacitní vlakovou dopravu do centra, kam pojede až osm spojů za hodinu.





„Počet obyvatel Prahy i metropolitního regionu konstantně narůstá a pro další urbanistický rozvoj je dobře vyřešená doprava klíčová. Neřešíme jen dopravu dneška, ale i tu za dvacet třicet let. Metro D propojí nové čtvrti s centrem, Železniční uzel Praha zajistí plynulejší příměstskou dopravu a tramvajové tratě vyplní klíčové mezery v síti, VRT pak spojení s dalšími regiony u nás i v Evropě. Vše dohromady znamená, že lidé budou moci v metropolitním regionu cestovat rychle, pohodlně a udržitelně bez auta a Praha se stane městem krátkých vzdáleností. A i díky Železničnímu uzlu Praha má Česko šanci stát se zemí krátkých vzdáleností,“ doplňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.


Dějiny kolejové dopravy i vize budoucnosti


Výstava návštěvníky plynule provede dějinami kolejové dopravy v Praze, a to s přesahem i do budoucnosti. Cestu do minulosti zprostředkuje „nostalgická linka“ v podobě krátkého filmu Století kolejí, sestaveného ze záběrů Národního filmového archivu České televize. Naopak budoucnost kolejové dopravy a vizi roku 2050 představuje přehledné animované schéma nových tras a tratí – od chystaného železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha přes plánované tunely pod středem města až po nové linky metra a tramvají. Interaktivní 3D model Prahy na dotykové obrazovce umožňuje návštěvníkům přenést se do roku 2050 a prohlédnout si budoucí trasy včetně zastávek a nádraží v klidu a vlastním tempem.





„Návštěvníci se mohou pomocí 25metrové projekční stěny přenést na vlakové nástupiště v životní velikosti a spatřit příjezd zbrusu nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Anebo si zahrát na výpravčího a vyslat modelový vláček na cestu tunelem potrubní pošty. Výstava nabízí nejen pohled do budoucnosti kolejové dopravy, ale i jedinečný zážitek,“ shrnuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.


Doprovodný program k výstavě zahrnuje komentované prohlídky výstavy, přednášky, debaty, kino i programy pro děti.


CAMP
www.praha.camp






FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků