Vše

Drahokam Nová scéna


Text Petr Volf, 24.9.2025
Reprodukce / historické fotografie: z knihy Karel Prager (R. Sedláková, P. Frič, vydalo Nakladatelství Titanic, Praha 2013). Barevné fotografie: Pavel Frič
59 vidělo         0 se líbí




Ze všech českých umělců, kteří začali po druhé světové válce pracovat se sklem jako se stěžejním materiálem, získali Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová ve světě největší uznání. Byli dokonalým, dá se říci rovnocenným párem, který se přesně doplňoval, a oba v něm mohli uplatnit své nejlepší schopnosti. Zatímco například manželé René a Miluše Roubíčkovi – spolužáci Stanislava Libenského z pražské umprum, kde studovali u profesora Jaroslava Holečka – tvořili každý sám za sebe a měli samostatnou kariéru, Libenský s Brychtovou pracovali od roku 1954 společně1. Přispěli k emancipaci skla, k jeho vysvobození z ryze užitkové polohy a jeho rozvinutí do prostoru, k čemuž využívali nejrůznější techniky. Mimořádných úspěchů zaznamenali v tavení skloviny ve velkých formátech, ale také ve skle broušeném či foukaném. Zatímco Stanislav Libenský byl založením malíř, Jaroslava Brychtová byla sochařka, žákyně profesora Jana Laudy, navíc dcera Jaroslava Brychty, ředitele železnobrodské sklářské školy. To, co Stanislav vymyslel v ploše, dokázala Jaroslava převést do trojrozměrné kompozice. Cit pro materiál, svrchované znalosti technologií a ojedinělá, podmanivá estetičnost spojená s velkorysostí jim umožnily projevit se ve velkém měřítku. Spolupracovali s předními architekty, jako byli Karel Hubáček (objekt Spad meteoritů na Ještědu), Karel Filsak a Jan Šrámek (budova stálé mise při OSN v Ženevě), Viktor Rudiš (Československý pavilon na Expu 1970 v japonské Ósace, pro nějž vznikla dvaadvacet metrů dlouhá instalace Řeka života), Věra a Vladimír Machoninovi (Hotel Thermal v Karlových Varech), Gunar Birkerts2 (vstupní objekty v muzeu skla v americkém Corningu), Zdeněk Kuna (mrakodrap Motokov) či Milan Pavlík (Staroměstská radnice v Praze). Jejich vliv na české a potažmo světové sklo byl obrovský, podpořily je účasti na Expu 1958 v Bruselu, 1967 v Montrealu a 1970 v Ósace. Stanislav Libenský byl zároveň velmi oblíbený pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze3.



Článek vyšel INTRU 06 – SKLO v roce 2018.

Jakkoli jsou jmenované vstupy Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové do architektury nezpochybnitelné, vymyká se z nich jejich ztvárnění budovy Nové scény Národního divadla. Sklo zde již nemá funkci pouhého dekorování prostoru nebo – ve vyšším stupni užití – členění interiéru, ale stává se rozhodujícím prvkem. Sklo vstupuje do exteriéru jako rozsáhlé um



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků