Vše

Doba dřevěná Martina Rajniše


Petr Volf na vnější kazatelně Mariánské kaple Notre-Dame du Haut. Le Corbusier, 1954, Ronchamp, Francie
Text Petr Volf, 4.10.2024
Foto archiv autora
9 vidělo         0 se líbí




Aniž bychom si to příliš uvědomovali, tak před dvaceti lety, shodou okolností na začátku nového tisíciletí, došlo k důležitému obratu v české architektuře. Martin Rajniš, jenž se právě vrátil z cesty kolem světa, vyslyšel nabídku svého kamaráda Pavla Štechy, aby mu v Černošicích kousek od vlastního domu navrhl výminek, v němž by mohl – v bezprostředním kontaktu s nejbližšími, a přitom v soukromí – strávit zbytek života. Tak se i stalo. Fotograf Pavel Štecha dostal slavný dřevěný ateliér opatřený trámovou konstrukcí, jenž byl publikován tolikrát, že získal status ikonické architektury. Budiž mu věčná sláva.


Martin Rajniš opustil betonovou architekturu, jak ji známe z obchodního domu Máj nebo komplexu Nového Smíchova, a začal se věnovat dřevěným stavbám: spontánně, nekompromisně, experimentálně, objevně, vtipně – a důsledně. Nešlo jenom o změnu materiálu či redukci měřítka, šlo o naprostou proměnu životního postoje a také vnímání toho, co by měla moderní arch



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků