Brána Pusteven

henkai architekti






Brána Pusteven


Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Za jeho návrhem stojí autoři ze studia henkai architekti, kteří svou prací s dopravním a přírodním kontextem zpříjemnili dosud ryze utilitární místo.



Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Původní charakter místa odříznutého od okolního světa je dnes již minulostí. Lokalita byla ve spojitosti se sílícím turismem od sklonku 19. století postupně urbanizována a v sedle začaly vznikat architektonicky hodnotné stavby (například útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy). Díky snadné dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je dnes místo hojně navštěvováno. Neúměrně bobtnající automobilová doprava, mnohdy kolidující s pěšími turisty, byla impulzem k řešení nešťastné situace, a sice přesunutím původní autobusové zastávky ze sedla blíže k parkovišti. Součástí projektu je proto i nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy.


Navržené objekty se rozprostírají po obou stranách příjezdové cesty do sedla – hlavní stavba navazující na parkoviště a zastávku autobusu s točnou na jedné straně, nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebeni na straně druhé. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a má duchovní rozměr. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou/kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Umístěn je na hraně svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce; při nepřízni počasí je možné čekat uvnitř. Terasa s vyhlídkou tvoří s interiérem propojený celek vhodný k posedávání během léta.


Dům je postaven na mikropilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.


Omezení intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu a dále pracuje na výstavbě nových cyklostezek a obnově a zbezpečení jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu.



+

Kredity


Brána Pusteven
Místo: Prostřední Bečva, Zlínský kraj, ČR
Ateliér: henkai architekti
Autor: Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
Spolupráce: Milan Koňař (dopravní řešení); STATIC Solution / Tomáš Fremr, Martin Lecián (statika); Navláčil stavební firma (hlavní dodavatel); Jiří Blažek (subdodavatel); Kraus Stolařství (interiér)
Klient: obec Prostřední Bečva
Projekt: 2019–2022
Realizace: 2024
Zastavěná plocha: 1 824 m² celkem, 293 m² objekt
Hrubá podlahová plocha: 186 m² objekt
Užitná plocha: 164 m² objekt
Náklady: 19,9 mil. Kč / asi 780 tis. eur
Foto: BoysPlayNice

Sdílet
Facebook