Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Za jeho návrhem stojí autoři ze studia henkai architekti, kteří svou prací s dopravním a přírodním kontextem zpříjemnili dosud ryze utilitární místo.
Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Původní charakter místa odříznutého od okolního světa je dnes již minulostí. Lokalita byla ve spojitosti se sílícím turismem od sklonku 19. století postupně urbanizována a v sedle začaly vznikat architektonicky hodnotné stavby (například útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy). Díky snadné dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je dnes místo hojně navštěvováno. Neúměrně bobtnající automobilová doprava, mnohdy kolidující s pěšími turisty, byla impulzem k řešení nešťastné situace, a sice přesunutím původní autobusové zastávky ze sedla blíže k parkovišti. Součástí projektu je proto i nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy.
Navržené objekty se rozprostírají po obou stranách příjezdové cesty do sedla – hlavní stavba navazující na parkoviště a zastávku autobusu s točnou na jedné straně, nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebeni na straně druhé. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a má duchovní rozměr. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou/kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Umístěn je na hraně svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce; při nepřízni počasí je možné čekat uvnitř. Terasa s vyhlídkou tvoří s interiérem propojený celek vhodný k posedávání během léta.
Dům je postaven na mikropilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.
Omezení intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu a dále pracuje na výstavbě nových cyklostezek a obnově a zbezpečení jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu.
Brána Pusteven
Místo: Prostřední Bečva, Zlínský kraj, ČR
Ateliér: henkai architekti
Autor: Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
Spolupráce: Milan Koňař (dopravní řešení); STATIC Solution / Tomáš Fremr, Martin Lecián (statika); Navláčil stavební firma (hlavní dodavatel); Jiří Blažek (subdodavatel); Kraus Stolařství (interiér)
Klient: obec Prostřední Bečva
Projekt: 2019–2022
Realizace: 2024
Zastavěná plocha: 1 824 m² celkem, 293 m² objekt
Hrubá podlahová plocha: 186 m² objekt
Užitná plocha: 164 m² objekt
Náklady: 19,9 mil. Kč / asi 780 tis. eur
Foto: BoysPlayNice