Vše

Rozhovor s Evou Jiřičnou


Připravil Martin Verner, 20.3.2022
Matej Slávik
1238 vidělo         1 se líbí




S česko-britskou architektkou Evou Jiřičnou jsme se setkali v jejím ateliéru na Anenském náměstí v Praze na konci září roku 2019. Otevřeli jsme především témata ekologického stavění spojená s otázkou dobré vůle a mýty, dále postavení žen ve světě architektury a dotkli jsme se i frustrujícího brexitu a jeho všeobecného dopadu na britskou společnost.


Velkými tématy současnosti se zdají být klimatické změny a doprava. To vyvolává tlak na přístup ke stavění a k přemýšlení, jak nakládat s krajinou, respektive s městy. Kde je podle vás nejužší hrdlo takového vývoje?
Začala bych u dopravy. Já sama mám v Londýně malé autíčko, ale protože je na naftu, i když s minimální spotřebou, už se s ním do centra nedostanu, protože mě tam nepustí. A když tam přece jen jedu, stojí mě to třicet pět liber. To si klidně můžu vzít taxíka tam i zpátky…


… a taxík jede na elektřinu z uhlí. Jak by se měla doprava, respektive parkování ideálně řešit?
Když teď navrhujeme budovy, nenavrhujeme tam parking z důvodu, aby se k nim nejezdilo. V Londýně i tak nejsou u nové výstavby parkovací možnosti čili vzniká tlak na zlepšení veřejné dopravy. Nemůžete tam mít například ani uzavřenou soukromou zahradu, prostor musí sloužit veřejnosti. Tady je zatím zvykem všechno si oplotit, a navíc tam, kde bývaly zelené plochy, jak si je pamatuji například z dětství ve Zlíně, jsou vjezdy do garáží…


Což mě přivádí k vašemu letošnímu vítěznému návrhu tří věžových domů na pražský Žižkov. Jak řešíte parkování v tomto případě?
Na Žižkově vycházíme z regulativů IPR, kdy klient musí počítat se dvěma auty na byt a musí jámu pro podzemní garáže prostě vykopat.


A tím tam přivede auta…
On by je tam přivést nemusel, kdyby mohl klientům říct, že jim prodá byt, ale s omezeným počtem parkovacích stání. Lidé se to za předpokladu dobré hromadné dopravy zvyknou akceptovat a byty si koupí i tak. Sama teď v Londýně jezdím daleko víc autobusem a ten pohyb je dobrý.


Co vám na takovou argumentaci řekne developer?
Developeři jsou další velké téma. Všichni se jich bojí jako čert kříže, ale je pravda, že jsou jediní, kteří stavějí. Státy na celém světě stavět přestaly. A my se musíme naučit s developery vycházet, přimět je, aby stavěli stejně zodpovědně, jako my navrhujeme, i když to pro ně pochopitelně musí mít ekonomický smysl.


Když tady ale nabídnete klientovi byt bez parkování, bude ho chtít?
Takhle v Londýně argumentují taky. Stačí se porozhlédnout po světě… Možná že za pár let opravdu dospějeme k tomu, že si auta budeme půjčovat, když se budeme chtít někam dostat.


Nebo budeme jezdit na kole. Například můj syn chce takhle jezdit do školy a já o



PRÉMIOVÝ ČLÁNEK

Chcete číst dál?



Přihlaste se, zaregistrujte nebo se staňte našimi předplatiteli a zařaďte se do exkluzivního klubu fanoušků architektury.

Žijeme architekturou a jsme v kontaktu s těmi nejlepšími architekty v Česku i ve střední Evropě. Píšeme o tom, jak o architektuře přemýšlejí, a přinášíme vám stavby, které vytvářejí.

Protože na architektuře záleží!




Přidat se k předplatitelůmPřihlásit seZískat přístup




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků