Vše

Proč sklo


Marian Karel, 6.4.2022
113 vidělo         0 se líbí




V roce 1570 Vannoccio Biringuccio napsal: „Pro každého, kdo si to řádně rozváží, má sklo skvělé vlastnosti. Uvážíme-li jeho krátkou životnost způsobenou jeho křehkostí, nemůže a nesmí mu být dáno příliš mnoho lásky. Musíme mít při jeho používání stále na mysli, že je obrazem lidského života a všech věcí tohoto světa, jež byť krásné jsou pomíjivé a křehké.“


Sklo již od 4. století získalo důležitou roli v křesťanské symbolice. V podobě mozaik a oken bylo pro lidstvo vždy spojováno s velmi mocnou metaforou v hmotném i spirituálním smyslu. Skleněná okna v katedrálách září barevností, o níž se věřilo, že povznese morální principy všech, když se koupou v jeho světle. Říká se také, že král Šalamoun dal ve svém paláci vytvořit skleněnou podlahu, aby zaimponoval Královně ze Sáby.


Nejraději pracuji s tabulkovým sklem. Dá se snadno masově vyrábět. Je poměrně levné, je odolné, tvárné, hygienické a především průhledné a reflexní.


Sklo světlo a prostor projasňuje, znejasňuje, zveličuje, deformuje, nebo se v něm zachycuje, prostupuje, odráží, láme, soustřeďuje, zrcadlí, rozfázuje, zmocňuje, promítá obrazy do nekonečna… Vytváří pocit zázraku, pohybu a proměn vlastních našemu životu, ale i pocit vratkosti odpovídající naší labilitě. Sklo oživuje prostředí, s nímž vstupuje do dialogu. Je to zásadně deska, tedy plochá věc, ale prezentuje prostor a věci třídimenzionální. Na rozdíl od všech ostatních materiálů jako kov, kámen, dřevo, beton… má čtvrtý rozměr. Sklo může zdánlivě opaktní předmět náhle změnit v průhledný.



Pyramida v Benátkách, Itálie, foto archiv autora.


Sklo vytváří ještě něco navíc – světelnou proměnu = iluzi. Není to obraz ani fotka a dokonale bourá hranice mezi sochou a architekturou. Není to přepis optického vjemu, vytváří daleko účinnější a působivější paralely. Komponováním skleněných tabulí vytvářím iluzivní skleněné proměny, jež se zmocňují zrcadlením okolí reality.


Naléhavé otázky mi klade magická záhadnost prostoru, zázraky jeho proměn, vznikání nových prostorů v prostoru, nové přírody v přírodě. Chci dialog mezi architekturou, přírodou a člověkem.


Sklo je jedním ze stěžejních materiálů našeho věku!!! Široké spektrum optických, fyzikálních, vizuálních a estetických kvalit ho do jisté míry upřednostňují před ostatním materiály a posouvají jeho význam směrem k budoucnosti.



Instalace 1200 × 200 × 200, Galerie Taller Europe, Amsterodam, foto Gabriel Urbánek




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků