Published issues


<>

INTRO HOUSES

INTRO HOUSES 02 – 2024 – JUNE

Budeme-li se pohybovat ve statisticky nejpočetnějším středu, tedy bez marginálních výchylek na obě strany, představuje rodinný dům výsledek dvou protikladných perspektiv. Na jedné straně je vrcholem snahy nejpočetnější skupiny klientů střední třídy – tedy těch, pro něž je vlastní rodinný dům splněním jednoho z dosažitelných životních snů. Na druhé straně, z hlediska architektů, bude stát rodinný domek nebo chata na jedné ze základních příček představení jejich umu. Říká se, že architekt by měl postavit nejprve dům pro sebe, než začne navrhovat pro druhé. A teprve pak by měl očekávat, že přijdou větší a těžší úkoly, nebo alespoň z jakési logiky věci o ně usilovat. Takže v tom se projevuje ona dvoupólnost stavby, kterou rodinný dům představuje. Na jedné straně vrchol, na druhé začátek.

Formát vydání 225 × 285 mm, rozsah 144 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština
Cena 249 Kč


sold out

EDITORIAL

Budeme-li se pohybovat ve statisticky nejpočetnějším středu, tedy bez marginálních výchylek na obě strany, představuje rodinný dům výsledek dvou protikladných perspektiv. Na jedné straně je vrcholem snahy nejpočetnější skupiny klientů střední třídy – tedy těch, pro něž je vlastní rodinný dům splněním jednoho z dosažitelných životních snů. Na druhé straně, z hlediska architektů, bude stát rodinný domek nebo chata na jedné ze základních příček představení jejich umu. Říká se, že architekt by měl postavit nejprve dům pro sebe, než začne navrhovat pro druhé. A teprve pak by měl očekávat, že přijdou větší a těžší úkoly, nebo alespoň z jakési logiky věci o ně usilovat. Takže v tom se projevuje ona dvoupólnost stavby, kterou rodinný dům představuje. Na jedné straně vrchol, na druhé začátek.

Někdy je pro obě strany docela velkým uměním najít společnou řeč, která by vyústila ve funkčně kvalitní a hezké dílo. Ruku na srdce, kolik klient osloví architektů, než najde „toho svého“? A naopak, kolik architektů dokáže klienta odmítnout? Moc vysoké číslo to ani v jednom případě nebude, že? Přitom na obou stranách musí dojít k dobrému vzájemnému naladění a mezi účastníky spolupráce nesmějí chybět pozitivní emoce. Pokud už na začátku existuje nějaká pochybnost, většinou je záhodno na ni dát a ze spolupráce vystoupit. Platí to pro obě strany. Pozitivní emoce, jakési vzrušení, jsou totiž zásadním prvkem jak při tvorbě (architekt), tak při naplňování onoho snu (klient). Pokud tam nejsou, chyba lávky. A architekt si jistě uvědomuje, co klient často musí obětovat. Například nastavit záda knutě hypotéky na zbytek svého aktivního života. (O správnosti takového rozhodnutí by se dalo široce polemizovat, ale to je téma k jiné úvaze.)
Proto je skvělé, když se i přes tato úskalí najdou tak pěkné příklady spolupráce, které můžete vidět na následujících stránkách druhého samostatného vydání INTRO HOUSES. Domy, které vám ukazujeme, prošly několikerým sítem oponentur. Celá snaha všech zúčastněných v čele s kurátorkou výběru Terezou Šváchovou vedla k představení inspirativních domů, za nimiž si v týmu INTRA stojíme. Těšte se!
Martin Verner


+read more
1/ Editorial

4/ Úvodní slovo

8/ Bez emocí není barák

14/ Hrnčiarska

22/ Rodinný dům Bohúňova

28/ Casa De Mi Luna

36/ DOMM

46/ Měnit vztah člověka k okolí

52/ Kdysi dávno v Perche

60/ Viktoria

66/ Casa Morla

74/ Transformovaný dům

80/ Rekonstrukce Hinterhaus

86/ Vila Solveien

94/ Dům v San Nazzaru

102/ Dům v Holsbeeku

110/ Dívat se na dům z koncové čáry

116/ Dům jako autoportrét

120/ MATERIÁLY A TECHNOLOGIE

144/ INTRO TV