Published issues


<>

MOTION

INTRO SPECIAL – 2022 – DECEMBER

Architektura je uměním a téma pohybu může zpracovávat svobodně v nekonečném množství variant a konceptů. V redakčním kruhu spolu s redakční radou jsme se rozhodli, že nepůjdeme výhradně cestou kinetických fasád, zvedacích mostů ani kolotočů. Chtěli jsme udělat průřez architektonickými stavbami, které se mohou buď samy aktivně pohybovat (alespoň některou svojí částí), anebo – a to především – pohyb zprostředkovávají, či ho dokonce vyžadují, jinak by pozbývaly smyslu.

Formát vydání 230 × 295 mm, rozsah 136 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština


sold out

EDITORIAL

Přátelé,
jak přenést pohyb na papír, aby byl vnímán jako pohyb, a ne jako papír? No, to jsme si měli rozmyslet dřív, že. V redakčním kruhu spolu s redakční radou jsme se rozhodli, že nepůjdeme výhradně cestou kinetických fasád, zvedacích mostů ani kolotočů. Chtěli jsme udělat průřez architektonickými stavbami, které se mohou buď samy aktivně pohybovat (alespoň některou svojí částí), anebo – a to především – pohyb zprostředkovávají, či ho dokonce vyžadují, jinak by pozbývaly smyslu.

Ve speciálním vydání INTRA – v pořadí už pátém –, které v rámci daného ročníku vychází vždy jako poslední, najdete tedy stavby různorodé. Ty s kinetickou fasádou zastupuje polský pavilon na Expu v Dubaji, který je v našem výběru vlastně nejvíce se pohybující stavbou. V záloze jsme ještě měli větrný mlýn s dostavbou k bydlení, ale ten propadl sítem. Na opačném konci ­spektra, tedy snad nejvzdáleněji od tématu pohybu, leží zázemí pro tenisty – šatny, sprchy a toalety. V tomto případě se pohyb frekventantů – ten rychlý, usilovný – odehrává dokonce mimo objekt, na přilehlém kurtu. Ale ten dům je tak prostý, a přesto kultivovaný, že jsme si jeho přináležitost k tématu zdůvodnili.

A také se nelze nezmínit o velkém prostoru, který tentokrát dostali ­„kolečkáři“. Parky pro skejťáky projektují autoři z U / U Studia a daří se jim kultivovat lecjaký plácek a podchod. Veterány sbírají, designu a domům se věnují David Karásek a Michal Froněk. Ne, nezaložili spolu nové studio, to jen Zdeněk Fránek s nimi hovořil, protože se místně sešli ve Slavonicích a k tématu pohybu mají co říci. Zdeněk Fránek je autorem nejen rozhovoru, ale také elegantního parkovacího domu v Dolních Břežanech. A pak je tu člověk, který na Slovensku vymyslel, vyprojektoval, postavil a úspěšně testuje létající automobil – Štefan Klein. S ním pro změnu hovořil Petr Hájek, který vás v úvodu ještě osloví svými inspiracemi a na konci vzpomínkou (nikoli osobní) na sovětského avantgardistu Melnikova. Trochu teorie přidají ve svých textech Pavla Melková a Jiří Tourek. A Fabrizio Barozzi, Ital ve službách španělského ateliéru Barozzi Veiga, je taky pěkný úlovek. Na udičku ho chytil Filip Šenk v českobudějovickém Domě umění (ano, u Michala Škody, kde jinde).

Když si tak rekapituluji obsah, myslím, že speciální číslo INTRA o pohybu je opravdu hodně dynamické. A to jsme vynechali létající kolo Jana Tleskače…

Martin Verner, šéfredaktor


+read more
1/ Editorial

4/ Úvodní slovo

8/ Pohyb v brutalistní formě

16/ Fabrizio Barozzi

22/ Architektura v pohybu

28/ Parkování v Dolních Břežanech

36/ Vášeň pro Freestyle

46/ Zahraniční inspirace

48/ Park ve třech rovinách

56/ Nikdo nejde sám

62/ Polský pavilon v Dubaji

70/ Škola pro nevidomé a slabozraké děti

80/ Zázemí tenisového klubu v Cabourgu

86/ Veteráni, pohyb, tvorba

92/ Pomalá architektura

97/ Garáže v Paříži pro tisíc vozů taxi

98/ Stanice metra Depo Zličín

104/ Mesto na koľaji

110/ Zápisky lovce domů