Publikovaná čísla


<>

BETON

INTRO 12 – 2020 – ČERVENEC

INTRO 12 se tematicky navrací k materiálu, jejž si mnozí spojují s brutalismem a šedí panelových sídlišť socialistické éry. Někteří však beton vnímají jako variabilní substanci, která má díky novým recepturám a technologiím nakročeno k tomu, stát se odznakem lehkosti a tvůrčí svobody.

Formát vydání 230 × 295 mm, rozsah 136 stran
Vytištěno na nenatíraný ofsetový papír
Jazyk vydání čeština


Cena s DPH




EDITORIAL

Výhodou editorialu je skutečnost, že jej můžete psát až úplně nakonec, kdy celý obsah čísla je prakticky na rotačkách. V tu dobu už znám všechny články do posledního písmene. Hned v úvodním slově se mi líbí myšlenka Davida Krause, a sice že beton může být charakterizován také jako univerzální tekutina

O betonu jako o tekutině jsem nikdy neuvažoval. Vždycky jsem spíše přemýšlel o betonové definitivnosti, pro českého kutila doslova vražedné, anebo naopak o složitosti odstraňování staveb z monolitického železobetonu. Pokud si tedy budu beton představovat jako fluidní kaši ve fance, jak se vlastně u betonových staveb pokládá základní kámen? Můžu nanejvýš položit základní šplíchnutí, vylít pamětní kydanec. Ale to není ono. Musejí tedy být betonové stavby ochuzeny o tuto trachtaci? Nemusejí, stačí předem odlít nebo vytisknout 3D betonovou kostku a připít si pověstným betonem – becherovkou s tonikem.

Pěkné zjištění také je, že pohledový beton se stal mnohem přijatelnějším finálním povrchem, než tomu bylo před lety. Častěji se objevuje ve veřejných budovách a nikdo se nad tím už nepozastavuje. Vzniká i více rodinných domů, kde je finální betonová stěrka. Beton se u širší veřejnosti vyšvihl mezi elitní materiály nejen díky svým fyzikálním, ale i estetickým vlastnostem. Dostal se do „hóch“ společnosti a o betonových stavbách se už nemluví jako o experimentálních. Spíše se experimentuje s pevností/subtilitou, schopností fungovat termoizolačně, transparentně a bůhví (inženýrví) jak ještě.

A dokonce i armovací tyče lezou na povrch. Známe například roxorové kliky a zábradlí Stanislava Fialy, ploty Josefa Pleskota a další podobné… Jen aby pak statikům nechyběly v konstrukci. Stavby by padaly jako mosty v Janově, policisté by vyšetřovali a konstruktéři předkládali výpočty, aby měli betonové alibi.

Martin Verner, šéfredaktor


+číst více
1/ Editorial

4/ Úvodní slovo

6/ Tanzhaus

18/ Miller & Maranta

24/ Vinařství Lahofer

36/ Stavba u hřbitovní zdi

42/ Kritériem je harmonie

48/ Schodiště AVTG-LZ-127

50/ Zahraniční inspirace

52/ Galerie v kasematech

60/ Porcelánka s pecí na dřevo

68/ Parkhaus pro kola

76/ Most je pro mě socha

82/ Víkendový dům v Beskydech

88/ Dům v oblacích

96/ Casa Martha

104/ Beton v architektuře osmdesátých let

109/ Prostřený most

110/ Sochy betonových domů

118/ Zápisky lovce domů

120/ Materiály a technologie

132/ Ohlédnutí