Vše

Cihlová stopa Otakara Novotného – Štencův dům v Praze


Jan Novotný, Tomáš Novotný, 21.3.2019
Rodinný archiv
420 vidělo         3 se líbí




Při vyslovení pojmů cihla a architekt (český) si automaticky vybavíme jména Jana Kotěry a jeho tří významných žáků a posléze spolupracovníků Josefa Gočára, Pavla Janáka a Otakara Novotného. Ve třetím vydání časopisu INTRO jsme postupně prošli realizace Otakara Novotného tak, jak vznikaly v prvních třech dekádách 20. století. Za nejvýznamnější stavbu je považován, nutno říci po zásluze, dům nakladatele Štence v Salvátorské ulici v asanovaném Starém Městě z let 1909–1911. Architektovi bylo v té době 29 let!


Štencův dům v Praze


S přihlédnutím k době vzniku a také bezprostřednímu okolí podléhajícímu zcela historizujícímu, maximálně secesnímu tvarosloví působí tento dům jako manifest moderní architektury.


Jedná se o spojení obchodní a výrobní části grafického závodu s obytným domem. Stavba probíhala ve dvou etapách – nejprve výrobní část protažená v nepravidelném půdorysu do hloubky dvora v kombinaci zasklené subtilní příhradové ocelové konstrukce a cihlových stěn je následována úzkým obytným domem. Fasáda obou částí je společná.



V zásadě plochá fasáda je v přízemí členěna rytmem plochých pilastrů z glazovaných cihel, zakončených stupňovitými hlavicemi. Ve třetím podlaží z ní vystupuje masivní balkon bytu majitele. Celá fasáda pak je zakončena jednotnou stupňovitou hlavní římsou, společnou pro obě části, nad ní probíhá čtvrtválcové severní okno ateliéru. Dvorní fasáda je provedena ze světlých vápenocementových cihel. Za povšimnutí stojí i použití šedých cihel ve skladbě rybí kosti na podlaze atria. Vnější i vnitřní výzdoba je v celém domě tvořena různým užitím cihel v barevné kombinaci. Buď glazovaných, či přírodních, z nichž je sestaven plošný nebo plastický ornament. Vše je podřízeno skladebnému formátu cihly.



Vrcholnou prací s cihelným formátem v interiéru je průjezd do dvora včetně odstupňovaného portálu, prostor hlavního schodiště a vestibulu v prvním patře s pokračujícím motivem glazovaných pilířů s římsou ze zaoblených cihel vertikálně kladených. Vestibul i průjezd jsou vydlážděny šachovnicovou dlažbou, stěny vyzdobeny cihlovou mozaikou.



Celý článek o cihlové stopě Otakara Novotného naleznete ve třetím vydání čaopsisu INTRO.




FacebookSdílet
Líbil se vám článek? Nemusíte dávat like, dejte nám
o tom vědět kliknutím na ikonku srdce.



Podobné články







< zpět na přehled článků